Rettungsgasse

Utrykningskorridor

Rettungsgasse, utrykningskorridor i Østerrike
Å gjøre plass til en utrykningskorridor er obligatorisk i Østerrike. Foto: ASFINAG ©

 

På motorveier (Autobahn) og hovedveier (Schnellstrasse) er du pliktig til lage en utrykningskorridor ved saktegående eller stillestående trafikk. Dette kalles rettungsgasse på tysk.

I Østerrike har man som i de andre land plikt til vike for utrykningskjøretøyer. På trafikkerte motorveier er ikke dette alltid like lett. Østerrike har derfor en lov om at trafikantene skal lage en såkalt utrykningskorridor (Rettungsgasse / Emergency corridor) ved holde ut til sidene hver gang trafikken går tregere eller stopper opp.

Korridor i midten

Filene på østerrikske motorveier er stort så brede at det uten problemer lar seg gjøre å kjøre over sidelinjene uten at man kommer for nære autovernet, hverken på innsiden eller utsiden. Denne ordningen fungerer meget bra (bortsett fra for en del ikke-østerrikske sjåfører), ettersom østerrikerne har lagt seg til vanen med å lage en korridor midt på motorveien, og nesten automatisk søker ut til siden når trafikken sakner. Det er strengt forbudt å kjøre forbi når utrykningskorridorer oppstår.

rettungsgasse, uttrykningskorridor, Østerrike

NB! Utrykningskorridor skal lages så snart trafikken sakner ned. Man skal ikke vente til det kommer utrykningskjøretøyer.

Hva skal du gjøre?

De som kjører i venstrefilen (forbikjøringsfilen) legger seg så langt de kan ut til venstre, og de som kjøre i innerste fil (alle høyrefilene, om fler enn to felt i samme kjøreretning) legger seg ut til høyre, slik at det er et bredt nok felt i midten slik ar ambulanser, brannbiler, politi og andre utrykningskjøretøyer kan kjøre uhindret.

Dessuten, du kan få bøter helt opp til € 2180 hvis du ikke holder deg til denne trafikkregelen.

Mer informasjon får du hos ASFINAG (de østerrikske veimyndighetene).

  • De fineste båtturene i Østerrike

    Posted in:

    De fineste båtturene i Østerrike

    Passasjerbåter har krysset østerrikske innsjøer i århundrer. I begynnelsen tjente de som transportmiddel for lokalsamfunnene rundt innsjøene, men fra 1800-tallet også som ferieaktiviteter for velhavende turister. Noen av innsjøene tilbyr fremdeles historiske cruise med dampdrevne båter, noe som gjør cruiset til en spesiell opplevelse. Men de fleste innsjøene har etterhvert fått flåter av moderne cruisebåter […]

    Les hele artikkelen

  • Schneeberg, Niederösterreich, Østerrike

    Posted in:

    Schneeberg – Til fjells med vandretog

    Schneeberg, med Klosterwappen på 2076 moh. som høyeste topp, tilbyr familievennlig fotturer og fantastisk utsikt. Dette er det høyeste fjellmassivet i Niederösterreich. At Wien kun ligger 80 km unna gjør dette til et populært turmål særlig for wienerne, så vel som for utenlandske turister. I landsbyen Puchberg går jeg ombord på det gule og grønne […]

    Les hele artikkelen

  • Grüner See, Steiermark, Østerrike

    Posted in:

    Grüner See – Alpesjøenes smaragd

    Omgitt av Hochschwab-fjellene og tett skog skaper en fantastisk setting rundt innsjøen. Følgelig er den grønne innsjøen (Grüner See) blitt et veldig populært utfluktsmål. I løpet av ferietiden i de største mellom-Europeiske landene, kan stedet fort bli overfylt av turister. Ikke desto mindre, hvis du klarer å besøke utenom ferien, vil du kunne nyte sjøen […]

    Les hele artikkelen

  • Trikkesightseeing i Wien med linje D, Østerrike

    Posted in:

    Trikkesightseeing i Wien med linje D

    Wien er perfekt for trikkesightseeing. Jeg fant ut at med linje D kan du i løpet av 2-3 timer oppleve mange av byens ulike fasetter. Du får oppleve det keiserlige Wien, travle handlegater, arbeiderboligstrøk, og vindistriktet Nussberg bare for å nevne noe. Denne trikkelinjen tar deg fra byens viktigste trafikknutepunkt Hauptbahnhof (sentralstasjonen), tvers igjennom hjertet […]

    Les hele artikkelen

  • Toget Schafbergbahn på topp stasjonen

    Posted in:

    Til himmels med Schafbergbahn

    Allerede på 1800-tallet ønsket turistene komme seg opp på fjelltopper på et mer behagelig sett enn å gå eller klatre. Dermed bygget man tannhjulsbaner flere steder i alpene som ble trafikkert av små tog trukket av damplokomotiver, som tøffet seg sakte men sikkert oppetter fjellene. I dag brukes det også diesellokomotiver. Vi har tatt en […]

    Les hele artikkelen

Annonser