Østerrike egner seg godt for bilferie og byr sjelden på problemer. Her har du noen praktisk råd og tips slik at bilturen din i Østerrike blir en hyggelig opplevelse.
I Østerrike er det som hovedregel fartsgrensene 50 km/t i tettbebygde strøk, 100 km/t på landevei og 130 km/t på motorveier som gjelder. Det finnes selvfølgelig massevis av unntak, hvor man har satt ned fartsgrensene av ulike grunner, akkurat som i Norge. Selv om bøtenivået er lavere enn i Norge er det ingen vits å bruke feriekassa til dette. Korte avstander og gode veier gjør at du uansett kommer fort frem i lille Østerrike.
Fartskamera
Som i Norge finnes det også fartskameraer i Østerrike. Som oftest i 50-soner i tettbebygde strøk, men de forekommer også på hoved- og motorveier. Det er ikke noen krav om å advare bilistene med skiltingen, og de kommer som regel brått på. De fleste slike fartskameraer i Østerrike er et par (en for hver kjørebane) med små grå bokser i veikanten, som ikke er lette å få øye på – før det er for sent. Det beste er å kjøre i lovlig hastighet. I Østerrike som i Norge blir det også gjennomført manuelle radarkontroller.
Miljøfartsgrenser
På visse motorveistrekninger har man senket hastigheten fra de vanlig 130 km/t til 100 km/t for å redusere belastningen av både luft- og støyforurensning, ifølge en østerriksk lov om Immissionsschutzgesetz – Luft (IG-L). Ganske mange bynære motorveier har redusert hastighet om natten eller i rushtrafikken. Dette er varslet med både fast skilting og lystavler. For eksempel er fartsgrensen for hele strekningen på A12 Autobahn fra den tyske grensen ved Kufstein og frem til Innsbruck 100 km/t. Også her finnes både faste hastighetskamera og mobile radakontroller.
Anonyme bøter
Noen typer hastighetskamera tar kun bilde av bilskiltet (som regel bakfra), mens andre tar bilder av bil og fører på samme måte som hjemme. Boten blir uansett sendt til registrert eier av kjøretøyet. Forskjellen er at de anonyme bøtene (kun skilt) er lavere enn når man blir tatt på fersk gjerning, enten i automatisk eller manuell radarkontroll.
Section control
Section control eller gjennomsnittshastighetsmåling av fart blir ofte brukt i tunneler og noen ganger i forbindelse med veiarbeid. Disse fartskontrollene er automatiske og blir alltid varslet litt før man kjører inn i tunnelene. Radarene står som regel like før tunnelen og 50-200 meter etter at man kommer ut av tunnelen.
Manglende Vignette
Politiet er dessuten alltid på jakt etter bilister som ikke har betalt motorvei vignetten. Les mer om Autobahn Vignette og bompenger i Østerrike.
Annonser
Alkohol
Det er ikke tillatt å kjøre i alkoholpåvirket tilstand, og promille grensen er 0,5 prosent. Ved overskridelse av denne grensen, får du bøter eller førerkortet inndratt.
Kø på grenseoverganger til Tyskland
Etter at Tyskland innførte grensekontroller har det dessverre før til at det særlig i ferietider er lange køer på grensen mellom Østerrike og Tyskland (på vei inn i Tyskland). Dette bør legges inn i beregningen av reisetiden og man bør kanskje sørge for å ha tatt både tisse- og røykepauser for man nærmer seg grensen. Sørg dessuten for å ha tilstrekkelig av både drikke og spise i bilen. Norskregistrerte personbiler blir som regel vinket igjennom, men i tilfelle du blir stoppet ha passene klare.
Kø på gjennomfartsveiene mot Italia og Balkan
Reisende som kommer fra Nord-Europa kjører ofte gjennom Østerrike når de er på vei Italia og Balkan (f.eks. Slovenia og Kroatia). Dette er også populære ferieland for østerrikerne. Om sommeren og særskilt på helgene blir det derfor ofte kø på de mest brukte motorveiene;
• Brennerpasset på grensen mellom Østerrike (A13) og Italia (A22).
• Tauern Autobahn (A10) mellom Salzburg og Villach.
• Karawankentunnel på grensen mellom Østerrike (A11) og Slovenia (A2).
• Pyhrn Autobahn (A9) mellom Voralpenkreuz og Graz (retning Slovenia).
Sørg gjerne for å ha en plan B. Enten for å stoppe et sted før du kjører inn i køen eller for å kjøre av motorveien og over på en mindre vei. Slike alternativer er langt bedre enn å stå lenge stille på en varm sommerdag.
På denne websiden kan du sjekke eventuelle køer i Østerrike og på grenseovergangene.
ASFINAGs trafikk App
Denne appen gir deg informasjon på 14 ulike språk (engelsk, men ikke på norsk). Her kan du holde øye med de ulike strekningene og se hvor det eventuelt er kø eller full stopp av forskjellige årsaker. Der det er kø kan du hente ut informasjon om reisetider osv. Når du vil ta en pause eller trenger et toalett viser appen hvor du finner dette langsmed veistrekningen du befinner deg på. Du får også tilgang til de 1000 live kameraer som er tilgjengelige. Du har også en ruteplanlegger som ikke barer fungerer for bil, men også for offentlig transport og til fots.
Med biltog gjennom Alpene
Hvis det skulle være lange køer og ventetider gjennom tunnelene på A10 finnes det også en mulighet for å komme seg gjennom Alpene med tog. Med Autoschleuse Tauernbahn suser du gjennom fjellet på 17 minutter mens du slapper av ombord på et tog. Bilen står på en av togvognene rett bak deg. biltoget tar deg mellom Mallnitz i Kärnten og Bad Gastein i Salzburgerland. Det er riktig noen flere kilometer å kjøre fra A10, men et et fantastisk alpelandskap og gjennom flere hyggelig landsbyer. Ingen dum omvei om du skal tilbringe mange timer på Autobahn likevel.
ANNONSE
Gunstig drivstoff
Også i Østerrike er det mest ugunstig å fylle drivstoff langsmed Autobahn. Det er ofte så mye som 20-30 € cent rimeligere i tettsteder og langsmed mindre veier. Du trenger ofte ikke å kjøre langt for å finne bensinstasjoner. Skal du fylle full tank er det mange penger å spare på å kjøre en 5-6 kilometer ekstra. På de aller fleste bensinstasjoner kan du betale med alle de vanlige kortene; VISA, MasterCard osv. Også en del supermarkeder som for eksempel Lidl har selvbetjente drivstoffpumper som ofte er blant de rimeligste. Drivstoff er som regel rimeligere i Østerrike enn i naboland som Tyskland, Sveits, Italia og Slovenia.
Vinterkjøring
Fra 1. november til 15. april kan personbiler kun kjøres på vinterveier dersom alle fire hjul har piggfrie vinterdekk. Kjetting skal kun brukes på snødekte veier og må sitte på to av kjøretøyets drivhjul. Kjetting kan leies hos de østerrikske bilklubbene ÖAMTC eller ARBÖ.