Over 1000 år gamle Steyr har vokst frem rundt en av Østerrikes fineste torg som er omringet av gotiske og barokk arkitektur. Pittoresk men langt fra gammeldags, Steyr er en livlig by ved foten av Alpene.
Byen som markerte sitt 1000 års jubileum i 1980 ligger godt plassert ved foten av alpene der elvene Steyr og Enns møtes. Nord for byen brer det flate landskapet til Donaudalen seg ut, mens i sør reiser Kalkalpene seg til over 2000 meters høyde. Steyr er trivelig og levende by. Selv i den historiske bykjernen, som langt fra bare er et museum, syder det som oftest av liv. Steyr er et herlig sted å rusle rundt i en dag eller tre. Om formiddagen torsdager og lørdager er det markedsdag og ekstra livlig. Men før vi tar deg til Stadtplatz bør du unne deg en tur over elven og gjennom gamle industristrøk, som i dag er en blanding av boliger, skoler og butikker.
Historisk rusletur
Byen er delt i tre deler; Altstadt (historisk sentrum) som ligger mellom elvene Steyr og Enns, Steyerdorf som ligger på nordsiden av elvene Steyr og Enns og til slutt Ennsdorf (hvor jernbanestasjonen befinner seg) som ligger i øst ved bredden av Enns. Det er fint å rusle langsmed elven Steyr som deles i to av en øy før den møter Enns. Her er et forslag til en spasertur som tar deg gjennom noen av de fineste gatene i Steyr. Kryss broen under Schloss Lamberg over til nordsiden av elven Steyr, og fortsett langs Wehrgrabengasse før du krysser en sidearm av elven Steyr ved Wehrgrabengasse 29. Ta til venstre i Fabrikstrasse og ta trappene (Wasserberg) opp til Sierninger Strasse. Følg denne gaten ned til Michaelerkirche hvor du kan krysse broen og ta Enge Gasse tilbake til Stadtplatz. Byens midtpunkt er det store bytorget, eller der Stadtplatz som det heter på tysk og ligger i Altstadt.
Stadtplatz
Det er rundt dette torget du finner de fleste riktig gamle historiske byggningene. Mye av bybildet som gjør Steyr til en av de flotteste historiske byene i Østerrike ble til på 14 og 1500-tallet. Før du setter i gang med sightseeing skaff deg et bykart og noen brosjyrer på turistkontoret slik at du vet hva du står og ser på. Dessuten, når du spaserer rundt i gamlebyen ikke glem å kikke opp for å få med deg detaljene. Gjør også noen avstikkere fra selve Stadtplatz inn i noen av smågatene (Gassen) og trappesmugene (Stiegen). Det finnes seks av disse trappene, ettersom det er opptil 40 høydemeter forskjell på øvre og nedre del av gamlebyen.
< Klikk på bildene for å se dem større >
Etter en hektisk runde med historisk arkitektur, shopping og kanskje en wienerschnitzel trenger du kanskje å slappe av litt. Bak slott Lamberg og bykjernen ligger Schlosspark (Slottsparken) som ble anlagt allerede i 1476. Dagens anlegg stammer fra 1844 da den ble anlagt som en «engelsk hage». Uansett, denne grønne lungen er herlig sted hvor du lett kan tilbringe noen timer i skyggen av trærne en varm sommerdag, eller nyte romantiske spaserturer med din kjære på en solfylt høstdag.
Annonse
Julepostkontoret
For de som er i Østerrike i førjulstiden bør få julekortene sine stemplet på Julepostkontoret i Steyr. Postkontoret som har postnummer A-4411 Christkindl (Jesusbarnet) åpnet sine dører for 65 år siden. Under åpningen i 1950, ble det svært så populære poststempelet brukt på ca. 42.000 julekort som gikk ut til hele verden. I dag blir mer enn 2 millioner brev og kort sendt fra Julepostkontoret på Hotel & Restaurant Christkindlwirt i løpet av adventstiden hvert eneste år.
Våpen og biler
Den tredje største byen i Oberösterreich etter Linz og Wels er også et viktig industri sentrum. Byens beliggenhet ved elvene Enns og Steyr var perfekt for utviklingen av industri. Steyr er kjent for sin bil- og våpenindustri. Derfor ble også byen et yndet må for allierte bombefly og ble lagt i grus under en rekke bombeangrep i 1944. I byen produseres fortsatt Steyr Mannlicher våpen, slik de har blitt siden 1864. I 1890 jobbet mer enn 10.000 mennesker i byens våpenindustri. I dag finner man dessuten bilfabrikker som BMW og MAN her. Steyr var for øvrig en av de første byene i Europa som som fikk elektrisk gatebelysning med strøm fra et vannkraftverk i 1884.